Panie na lewo, panowie na prawo: rodzaje klientów i segmentacja rynku

Efektywna współpraca z klientami firmy powinna przede wszystkim opierać się na elastyczności. Nie wolno też przykładać identycznej miary do wszystkich klientów – każdy z nich będzie miał inne oczekiwania i inne wyobrażenia współpracy. Szkolenie pozwala spojrzeć na klientów pod kątem ich potrzeb i oczekiwań. Uczestnicy dokonują kategoryzacji wybranych klientów pod kilkoma względami, np. bieżąca wartość zakupów, potencjał wzrostu, wpływ na innych klientów, poziom prestiżu. Następnie dokonywana jest segmentacja rynku – podział na bieżących kluczowych klientów, klientów sporadycznych oraz szanse rynkowe. Gdy podziały w oparciu o realne dane są już dokonane, uczestnicy szkolenia wypracowują strategie działania w odniesieniu do poszczególnych kategorii.

Szkolenie opiera się na analizie realnych danych, aby czas na nie poświęcony znalazł natychmiastowe zastosowanie w praktyce. W większości przypadków, kategoryzacja klientów powinna znaleźć odzwierciedlenie w firmowej bazie danych. Szkolenie umożliwia też określenie tych cech klientów, na które należy zwracać uwagę przy opracowywaniu kampanii marketingowych.

Metoda:
  • wykład (10% czasu szkolenia), analiza klientów (40%), strategie i dyskusja (50%)
Adresaci:
  • handlowcy, marketingowcy, managerowie działów sprzedaży, Key Account Managerowie
Liczba godzin:
  • wersja podstawowa: praca domowa + 1 dzień szkoleniowy (6 godzin)
  • wersja podstawowa skrócona: praca domowa + 3 godz.
  • wersja zaawansowana: 2 dni szkoleniowe (6+6 godz.)